Waarom ik opnieuw ondernemer ben geworden
Ga ik de uitdaging weer aan? Waarom was ik ooit gestopt? Hoe combineer ik het met mijn privéleven? Dit waren vragen die door mijn hoofd speelden toen ik overwoog weer ondernemer te worden.
Misschien overweeg je ook de stap naar zelfstandig ondernemer/een eigen bedrijf? Ik snap het heel goed: veel voordelen, waaronder de vrijheid die het geeft om bijvoorbeeld je werk zelf in te richten. Het is niet voor iedereen geschikt, dus ik kan niet zeggen of je het wel of niet moet doen. Kijk daarbij naar jezelf: wat heb jij nodig, waarom wil je dit? Wat je ook beslist: ik wens je veel succes! Maar als je vragen hebt, stuur me even een DM via sociale media, ik wil best helpen waar mogelijk en binnen redelijkheid. Hieronder lees je mijn ervaring en overwegingen; doe er je voordeel mee.
Ik heb het voordeel dat ik al ervaring had met ondernemen. In 2005 startte ik Van Til Media Productions waarmee ik als freelance journalist en tekstschrijver voor diverse titels en bedrijven kon werken. In 2012 koos ik voor vastigheid omdat ik freelance ondernemen heel eenzaam vond en ik behoefte had aan collega’s en sparringpartners om me heen. Bovendien wilde ik meer dan “alleen maar tekstschrijven” en me verder ontwikkelen.
En groeien deed ik
Ik werd hoofdredacteur, mentor van meerdere inmiddels (zelfstandige) tekstschrijvers, fotografen en camerajournalisten en nu ben ik chief storytelling, ook wel contentstrateeg en hoofdredacteur ineen. Maar – daar komt het cliché – het bleef kriebelen… Wat nu als?
Ik merkte dat freelance ondernemen nu veel socialer is: mensen zoeken elkaar makkelijker op. Maar niet alleen de gezelligheid met collega-ondernemers lonkt. Ook de vrijheid om zelf opdrachten en klanten te kiezen is aantrekkelijk. Begrijp me niet verkeerd: ik werk met plezier aan de producten en (content)strategie van de hogeschool met mijn enorm creatieve en inspirerende collega’s, maar ik wil meer ernaast doen.
Alles is terug te brengen naar media-avonturen
In het tweede kwartaal van 2019 schreef ik me daarom wederom in bij de KvK. Dit keer als MyAiM. Dat staat voor ‘mijn doel’, maar ook voor ‘Adventures in Media’. Ik ben klaar voor nieuwe media/content avonturen, nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Mijn hoofd barst van de ideeën voor mezelf, maar ook voor andere ondernemers en merken. Daar maak ik graag werk van, want deze hersenspinsels verdienen een kans om te ontwikkelen.
Ik ben nu alweer enkele jaren onderweg als ondernemer en merk dat het de juiste beslissing is geweest. Klanten komen verder door mijn adviezen, ik verbreed mijn horizon – wat mijn werk voor elke opdrachtgever ten goede komt – en ben een nog-blijere-Wendy omdat de ideeën voor mijn eigen blogs de ruimte krijgen (en daarmee ook nieuwe inkomsten/verdienmodellen worden aangeboord, altijd lekker!).
Lekker hoog hosanna-gehalte dit verhaal natuurlijk. Maar ik beloof dat ik in de toekomst ook mijn fuck-ups zal delen. Dus blijf terugkomen, want deze fuck-ups zijn mijn leermomenten (en dus ook voor jou), maar natuurlijk ook erg vermakelijk 😉